Jeżeli masz problem związany
z Encyklopedią Gier 2003 :
Spróbuj poszukać informacji
w instrukcji obsługi znajdującej się w czasopiśmie, a także w dołączonej
do Encyklopedii obszernej Pomocy.
Jeśli tam również nie znajdziesz odpowiedzi, wówczas pozostaje do
Twojej dyspozycji nasz
Dział Wsparcia Technicznego:
oraz telefon: (prefix 12) 66 135 40,
od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17.
FAQ
1. Gdzie można kupić pełną wersję
Encyklopedii Gier?
Encyklopedię Gier 2003 możesz kupić w sieci kiosków RUCH jak również
w większych sklepach z grami i programami multimedialnymi. Istnieje
również możliwość zakupu wysyłkowego, wybierz opcję KUP Encyklopedię
w Internecie z menu na górze strony.
2. Czy skądś można ściągnąć Encyklopedię
Gier za darmo?
Wersję demonstracyjną Encyklopedii możesz pobrać ze strony Pliki
do Pobrania tego serwisu. (wybierz z menu). Pełna wersja Encyklopedii
zaś dostępna jest jedynie w sprzedaży. Spójrz na poprzednie pytanie.
3. Nie widziałem jeszcze Encyklopedii...
Czy wygląda ona jak jedna z tych brzydkich okienkowych aplikacji
bazodanowych?
Nie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że gracze komputerowi stanowią
społeczność szczególnie uczuloną na wygląd standardowych aplikacji
okienkowych i dlatego Encyklopedia posiada własny interfejs - atrakcyjny
wizualnie, wygodny i funkcjonalny.
4. Czy pełna wersja Encyklopedii różni się
czymś istotnym od wersji demonstracyjnej?
Wersja demonstracyjna posiada opisy 100 gier, a każdy z nich okraszony
został jedną ilustracją w dużym rozmiarze. Całkowita liczba poradników
dołączonych do wersji demonstracyjnej to 1. Pełna wersja Encyklopedii
to dwie płyty CD, a na nich:
- opisy 1868 gier;
- 9670 starannie dobranych ilustracji, co daje średnio 5 screenshotów
przy każdym opisie;
- 137 obszernych poradników;
- 3600 tajnych kodów do 450 gier;
- wersja instalacyjna Acrobat Readera służącego do czytania poradników;
- 18400000 znaków napisanych w przeciągu dwóch lat przez setkę redaktorów
Gier-OnLine oraz współpracowników wortalu, czyli około 30 opasłych
tomów do przeczytania.
5. Czy Encyklopedia Gier udostępnia jakiś
wygodny mechanizm do przeszukiwania jej zasobów?
Tak, oczywiście. Interesujących Cię informacji możesz szukać po
tytule gry, po fragmencie tytułu, po wydawcy, po gatunku gry, po
roku wydania lub po kategorii wiekowej. Możesz pamiętać jedynie
fragment tytułu gry bądź w wersji oryginalnej, bądź spolszczonej,
a i w tym przypadku zaawansowana wyszukiwarka Encyklopedii da radę
Ci pomóc. Dodatkowo możesz na wstępie zaznaczyć, czy interesują
Cię wszystkie gry, czy tylko te, które ukazały się w Polsce.
6. Kto jest wydawcą Encyklopedii Gier i skąd
pochodzą zawarte w niej materiały?
Producentem Encyklopedii oraz autorem wszystkich zawartych w niej
materiałów jest firma GRY-OnLine sp. z o.o. Wydawcą Encyklopedii
jest firma Axel Springer Polska.
7. Co to są Gry-OnLine?
Gry-OnLine to największy polski internetowy serwis informacyjny
zajmujący się tematyką gier komputerowych. Strona główna Gier-OnLine
to www.gry-online.pl i tam znajdziesz odnośniki do wszystkich podserwisów
Gier-OnLine, a wśród nich do jedynego w swoim rodzaju klubu internetowego
- MayClub - oraz do największego w Polsce forum dyskusyjnego dla
graczy i nie tylko.
8. Co tak naprawdę zawiera opis encyklopedyczny
każdej gry?
W zależności od ilości informacji dostępnych o grze (która na przykład
w wypadku gier które mają się ukazać w odległej przyszłości może
być skąpa) opis może zawierać:
- zdjęcie przedniej ścianki opakowania gry (okładkę);
- właściwy opis encyklopedyczny gry;
- kolekcję zdjęć ekranu z gry;
- recenzje i/lub zapowiedzi,
- kody;
- poradnik;
- kategorię, względnie gatunek czy rodzaj do jakiego dana gra przynależy;
- ocenę gry;
- podstawowe informacje o grze: producent, wydawca, dystrybutor,
data wydania na świecie oraz data wydania w Polsce, rodzaj nośnika,
na którym została wydana;
- dostępne tryby gry;
- wymagania sprzętowe;
- ograniczenia wiekowe odbiorcy;
- adresy stron internetowych związanych z daną grą lub jej producentem,
wydawcą czy dystrybutorem;
- odnośniki do gier podobnych do danej lub stanowiących inne jej
części.
Większość z powyższych informacji jest dostępna dla każdej gry,
ważniejsze pozycje posiadają wszystkie powyższe skłądniki.
9. Na jakich zasadach zawarte w Encyklopedii
gry zostały poddane ocenie?
Każda podana ocena gry w Encyklopedii (wystawiana w przedziale od
1 do 6) jest uśrednioną oceną redakcji GRY-OnLine oraz czytelników
serwisu. Tym samym jest to również Wasza własna ocena. W szczególnych
przypadkach, gdy redakcja uważa daną grę za szczególnie godną uwagi,
przy jej ocenie pojawia się dodatkowo rekomendacja GRY-OnLine.
10. Co oznacza ograniczenie wiekowe podawane
przy grze komputerowej? Czy jeśli gra jest bez ograniczeń to znaczy
to, że nawet niemowlę da radę się nią pobawić?
Ograniczenia wiekowe ustalane są z uwagi na treść oraz formę gry
i ich oddziaływanie na odbiorcę, podobnie na przykład jak ograniczenia
wiekowe dla filmów. Nie znaczy to, że dwulatek będzie w stanie pograć
na realistycznym symulatorze latania - grze skądinąd nie posiadającej
ograniczeń wiekowych. W Polsce obecnie nie istnieje ustawa wymagająca
nadawania grom komputerowym ograniczeń, stąd te podane w Encyklopedii
mają charakter pionierski. Ustalone zostały przez redakcję GRY-OnLine
na podstawie uśrednionych zachodnich norm i obejmują przedziały:
bez ograniczeń, od 12 lat, od 16 lat i od 18 lat.
11. Co to jest poradnik do gry? To coś innego
niż dołączana do każdej gry instrukcja?
Instrukcja dołączona do gry uczy jej obsługi, używania interfejsu
itp. Nie wyjaśnia ona pojawiających się w grze problemów. Poradnik
do gry to przeważnie obszerny tekst napisany przez zaawansowanego
gracza, wsparty nierzadko dodatkowymi ilustracjami, mapami czy schematami,
który w sposób wyczerpujący uczy, jak w daną grę grać. Przydaje
się on w sytuacjach, gdy mniej doświadczony gracz utknął na jakimś
etapie i nie jest w stanie sobie poradzić o własnych siłach lub
zwyczajnie nie ma czasu na samodzielne rozwiązywanie stawianych
przed nim problemów. W zależności od gatunku gry poradniki spełniają
różne funkcje.
- Poradniki do gier fabularnych to zwykle kompletne opisy przejścia
całej gry, wszystkich możliwych do zwiedzenia miejsc oraz dających
się wykonać zadań.
- Poradniki do gier strategicznych starają się przedstawić graczowi
jak najkorzystniejsze strategie i taktyki prowadzenia rozgrywki,
opisać słabe punkty komputerowego przeciwnika, przedstawić listę
dostępnych jednostek, ich uzbrojenia, funkcji itp.
- Poradniki do gier przygodowych lub przygodowo-zręcznościowych
to przeważnie forma opowiadania, w którym wyjaśnione zostają wszystkie
czekające gracza zagadki i problemy.
- Poradniki do gier symulacyjnych przypominają podręczniki pilotażu,
prowadzenia samochodu, sterowania łodzi podwodnej etc. - w zależności
od przedmiotu symulacji.
12. Zaledwie 137 poradników to chyba żaden
powód do chwalenia się?
Większość poradników do gier, które zostały dołączone do Encyklopedii
to bardzo obszerne teksty mające nierzadko rozmiar małej lub średniej
wielkości książki. Przeczytanie ich wszystkich zajęłoby Ci z pewnością
nie mniej niż rok. Nie znamy drugiego tak bogatego archiwum poradników
i to nie tylko w Polsce ale i na świecie.
13. Do jakich gier piszecie poradniki i dlaczego
nie do wszystkich?
Nie do każdej gry jest sens pisać poradnik. Są gry, w których wszystko
zależy od zręczności gracza, a tej żadna publikacja nie nauczy.
Są również gry cieszące się znikomym zainteresowaniem i stąd brak
potencjalnych czytelników poradnika. Staramy się zaś tworzyć poradniki
do wszystkich bardziej znanych i bardziej rozbudowanych gier, jakie
się pojawiają na rynku - ze szczególnym uwzględnieniem gier fabularnych,
strategicznych i przygodowych.
14. Czy aby skorzystać z Encyklopedii muszę
wkładać do CD-ROM'u płyty ją zawierające?
To zależy od wybranych przez Ciebie opcji podczas instalowania Encyklopedii
w systemie. Wszelkie opisy encyklopedyczne, recenzje, zapowiedzi,
tajne kody oraz pomniejszone screenshoty zawsze zostają skopiowane
na Twój twardy dysk i aby uzyskać do nich dostęp, nie musisz niczego
już do CD-ROM'u wkładać. Jeśli zaś nie zdecydowałeś się na skopiowanie
poradników lub ilustracji do gier w dużym rozmiarze, wówczas zostaniesz
poproszony o umieszczenie w napędzie płyty z danymi, ilekroć jej
tam nie będzie, a ty będziesz się starał któryś z tych materiałów
obejrzeć.
15. Mam już Encyklopedię, lecz mam problemy
z jej używaniem, na które nie znajduję odpowiedzi w FAQ. Gdzie ich
szukać?
Spróbuj poszukać w instrukcji obsługi znajdującej się w czasopiśmie,
a także w dołączonej do Encyklopedii obszernej Pomocy. Jeśli tam
również nie znajdziesz odpowiedzi, wówczas pozostaje do Twojej dyspozycji
nasz Dział Wsparcia Technicznego: [email protected] i [email protected]
oraz telefon: (prefix 12) 66 135 40, od poniedziałku do piątku w
godzinach 9-17.
16. Czy z zawartych w Encyklopedii materiałów
mogę korzystać przy budowie własnej strony zajmującej się tematyką
gier komputerowych /w moim fanzinie o grach/w sklepie z grami gdzie
pracuję (niepotrzebne skreślić)?
Przykro nam, ale niestety nie. Wszystkie zawarte w Encyklopedii
materiały - od opisów począwszy, poprzez recenzje, zapowiedzi, poradniki
i kody, a na ilustracjach skończywszy - są objęte prawami autorskimi,
których wyłącznym właścicielem jest firma GRY-OnLine. Wszelkie dodatkowe
wątpliwości powinna rozwiać umowa licencyjna dołączona do Encyklopedii.
Znajdziesz ją między innymi podczas instalacji i w Pomocy.
17. Czemu podane przez was tajne kody nie
działają?
Gry komputerowe wydawane są w różnych wersjach, w różnych językach,
a dodatkowo ukazują się do nich z czasem łatki, które również różnicują
poszczególne egzemplarze gry. Dlatego może się zdarzyć, że podane
w Encyklopedii kody nie będą działać z którąś z możliwych wersji
danej gry. Nie ma na to skutecznego sposobu.
18. W jakiej jakości są screenshoty z gier
zawarte w Encyklopedii?
Wszystkie obrazki z gier udostępnione zostały w rozmiarze 640x480
pikseli, jakkolwiek często zostały one zrobione w większych rozdzielczościach
i pomniejszone do właściwego Encyklopedii rozmiaru.
19. Czy istnieje jakaś inna encyklopedia
gier komputerowych, która zawierałaby porównywalną ilość haseł,
opisów, recenzji, zapowiedzi, poradników, ilustracji i jeszcze była
wydana w języku polskim?
Nie, nie istnieje. I nie ma szans na to, by powstała bez udziału
Gier-OnLine, gdyż żadna redakcja w Polsce nie dysponuje nawet porównywalnym
archiwum informacji o grach, gotowym do publikacji.
20. Jakie wymagania sprzętowe ma Encyklopedia
Gier?
Procesor: Pentium 166 MHz (zalecany 233 MHz).
Pamięć: 64 MB RAM (zalecane 128 MB RAM).
Karta graficzna: 4 MB (zalecane 8 MB).
CD-ROM: 4x.
System: Windows 98, XP lub 2000.
Czyli praktycznie na każdym obecnie funkcjonującym komputerze jesteś
w stanie Encyklopedię uruchomić. Zwłaszcza jeśli ten komputer wciąż
służy Ci do grania.
21. Wiele haseł w Encyklopedii powtarza się
w wersji angielskiej oraz w polskim tłumaczeniu. Po co?
Dla wygody wyszukiwania interesujących Cię tytułów. Dzięki temu
do opisu np. gry "Baldur's Gate" trafisz również przez
"Wrota Baldura".
22. Czy powyższe przypadki liczone są podwójnie
do sumarycznej liczby opisów?
Oczywiście, że nie! Robimy sobie czasem dowcipy, ale nie takiego
kalibru. Encyklopedia zawiera 1868 opisów różnych gier a nie tylko
samych haseł.
23. Jak bardzo aktualna jest Encyklopedia
Gier 2003?
Jest tak aktualna, jak to tylko możliwe. Wszystkie zawarte w niej
opisy i teksty zostały zaczerpnięte z baz danych serwisu Gry-OnLine
w dniu, w którym płyty Encyklopedii poszły do tłoczenia.
24. Czy aktualność Encyklopedii Gier będzie
się zmniejszać z każdym dniem po jej wydaniu tak, jak to ma miejsce
w przypadku klasycznych wydawnictw?
Będziemy dbać o to, by wydana przez nas Encyklopedia była stale
aktualizowana. Co pewien czas, ukazywać się będą darmowe upgrade'y
do niej, które zawierać będą informacje i dodatkowe materiały o
najnowszych grach.
25. Czy upgrade'y Encyklopedii będą również
działać z wersją demonstracyjną?
Nie, wersja demonstracyjna nie oferuje takiej możliwości.
26. Czemu odpowiedzi na powyższe pytania
są takie poważne? Przecież, gdy ktoś się pyta, co to jest poradnik,
to ewidentnie sobie robi jaja.
Tego, kto sobie robi jaja, a kto naprawdę potrzebuje pomocy, nigdy
się nie da stwierdzić na pewno. Dość posłuchać przez chwilę obrad
sejmu, by zaraz stracić rozeznanie, czy wszyscy posłowie robią sobie
jaja, czy raczej wszyscy potrzebują pomocy.
|