federacja.gry-online.pl

 

 

 

Jeżeli masz problem związany z Encyklopedią Gier 2003 :

Spróbuj poszukać informacji w instrukcji obsługi znajdującej się w czasopiśmie, a także w dołączonej do Encyklopedii obszernej Pomocy.

Jeśli tam również nie znajdziesz odpowiedzi, wówczas pozostaje do Twojej dyspozycji nasz
Dział Wsparcia Technicznego: oraz telefon: (prefix 12) 66 135 40, od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17.

FAQ

1. Gdzie można kupić pełną wersję Encyklopedii Gier?
Encyklopedię Gier 2003 możesz kupić w sieci kiosków RUCH jak również w większych sklepach z grami i programami multimedialnymi. Istnieje również możliwość zakupu wysyłkowego, wybierz opcję KUP Encyklopedię w Internecie z menu na górze strony.

2. Czy skądś można ściągnąć Encyklopedię Gier za darmo?
Wersję demonstracyjną Encyklopedii możesz pobrać ze strony Pliki do Pobrania tego serwisu. (wybierz z menu). Pełna wersja Encyklopedii zaś dostępna jest jedynie w sprzedaży. Spójrz na poprzednie pytanie.

3. Nie widziałem jeszcze Encyklopedii... Czy wygląda ona jak jedna z tych brzydkich okienkowych aplikacji bazodanowych?
Nie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że gracze komputerowi stanowią społeczność szczególnie uczuloną na wygląd standardowych aplikacji okienkowych i dlatego Encyklopedia posiada własny interfejs - atrakcyjny wizualnie, wygodny i funkcjonalny.

4. Czy pełna wersja Encyklopedii różni się czymś istotnym od wersji demonstracyjnej?
Wersja demonstracyjna posiada opisy 100 gier, a każdy z nich okraszony został jedną ilustracją w dużym rozmiarze. Całkowita liczba poradników dołączonych do wersji demonstracyjnej to 1. Pełna wersja Encyklopedii to dwie płyty CD, a na nich:
- opisy 1868 gier;
- 9670 starannie dobranych ilustracji, co daje średnio 5 screenshotów przy każdym opisie;
- 137 obszernych poradników;
- 3600 tajnych kodów do 450 gier;
- wersja instalacyjna Acrobat Readera służącego do czytania poradników;
- 18400000 znaków napisanych w przeciągu dwóch lat przez setkę redaktorów Gier-OnLine oraz współpracowników wortalu, czyli około 30 opasłych tomów do przeczytania.

5. Czy Encyklopedia Gier udostępnia jakiś wygodny mechanizm do przeszukiwania jej zasobów?
Tak, oczywiście. Interesujących Cię informacji możesz szukać po tytule gry, po fragmencie tytułu, po wydawcy, po gatunku gry, po roku wydania lub po kategorii wiekowej. Możesz pamiętać jedynie fragment tytułu gry bądź w wersji oryginalnej, bądź spolszczonej, a i w tym przypadku zaawansowana wyszukiwarka Encyklopedii da radę Ci pomóc. Dodatkowo możesz na wstępie zaznaczyć, czy interesują Cię wszystkie gry, czy tylko te, które ukazały się w Polsce.

6. Kto jest wydawcą Encyklopedii Gier i skąd pochodzą zawarte w niej materiały?
Producentem Encyklopedii oraz autorem wszystkich zawartych w niej materiałów jest firma GRY-OnLine sp. z o.o. Wydawcą Encyklopedii jest firma Axel Springer Polska.

7. Co to są Gry-OnLine?
Gry-OnLine to największy polski internetowy serwis informacyjny zajmujący się tematyką gier komputerowych. Strona główna Gier-OnLine to www.gry-online.pl i tam znajdziesz odnośniki do wszystkich podserwisów Gier-OnLine, a wśród nich do jedynego w swoim rodzaju klubu internetowego - MayClub - oraz do największego w Polsce forum dyskusyjnego dla graczy i nie tylko.

8. Co tak naprawdę zawiera opis encyklopedyczny każdej gry?
W zależności od ilości informacji dostępnych o grze (która na przykład w wypadku gier które mają się ukazać w odległej przyszłości może być skąpa) opis może zawierać:

- zdjęcie przedniej ścianki opakowania gry (okładkę);
- właściwy opis encyklopedyczny gry;
- kolekcję zdjęć ekranu z gry;
- recenzje i/lub zapowiedzi,
- kody;
- poradnik;
- kategorię, względnie gatunek czy rodzaj do jakiego dana gra przynależy;
- ocenę gry;
- podstawowe informacje o grze: producent, wydawca, dystrybutor, data wydania na świecie oraz data wydania w Polsce, rodzaj nośnika, na którym została wydana;
- dostępne tryby gry;
- wymagania sprzętowe;
- ograniczenia wiekowe odbiorcy;
- adresy stron internetowych związanych z daną grą lub jej producentem, wydawcą czy dystrybutorem;
- odnośniki do gier podobnych do danej lub stanowiących inne jej części.
Większość z powyższych informacji jest dostępna dla każdej gry, ważniejsze pozycje posiadają wszystkie powyższe skłądniki.

9. Na jakich zasadach zawarte w Encyklopedii gry zostały poddane ocenie?
Każda podana ocena gry w Encyklopedii (wystawiana w przedziale od 1 do 6) jest uśrednioną oceną redakcji GRY-OnLine oraz czytelników serwisu. Tym samym jest to również Wasza własna ocena. W szczególnych przypadkach, gdy redakcja uważa daną grę za szczególnie godną uwagi, przy jej ocenie pojawia się dodatkowo rekomendacja GRY-OnLine.

10. Co oznacza ograniczenie wiekowe podawane przy grze komputerowej? Czy jeśli gra jest bez ograniczeń to znaczy to, że nawet niemowlę da radę się nią pobawić?
Ograniczenia wiekowe ustalane są z uwagi na treść oraz formę gry i ich oddziaływanie na odbiorcę, podobnie na przykład jak ograniczenia wiekowe dla filmów. Nie znaczy to, że dwulatek będzie w stanie pograć na realistycznym symulatorze latania - grze skądinąd nie posiadającej ograniczeń wiekowych. W Polsce obecnie nie istnieje ustawa wymagająca nadawania grom komputerowym ograniczeń, stąd te podane w Encyklopedii mają charakter pionierski. Ustalone zostały przez redakcję GRY-OnLine na podstawie uśrednionych zachodnich norm i obejmują przedziały: bez ograniczeń, od 12 lat, od 16 lat i od 18 lat.

11. Co to jest poradnik do gry? To coś innego niż dołączana do każdej gry instrukcja?
Instrukcja dołączona do gry uczy jej obsługi, używania interfejsu itp. Nie wyjaśnia ona pojawiających się w grze problemów. Poradnik do gry to przeważnie obszerny tekst napisany przez zaawansowanego gracza, wsparty nierzadko dodatkowymi ilustracjami, mapami czy schematami, który w sposób wyczerpujący uczy, jak w daną grę grać. Przydaje się on w sytuacjach, gdy mniej doświadczony gracz utknął na jakimś etapie i nie jest w stanie sobie poradzić o własnych siłach lub zwyczajnie nie ma czasu na samodzielne rozwiązywanie stawianych przed nim problemów. W zależności od gatunku gry poradniki spełniają różne funkcje.
- Poradniki do gier fabularnych to zwykle kompletne opisy przejścia całej gry, wszystkich możliwych do zwiedzenia miejsc oraz dających się wykonać zadań.
- Poradniki do gier strategicznych starają się przedstawić graczowi jak najkorzystniejsze strategie i taktyki prowadzenia rozgrywki, opisać słabe punkty komputerowego przeciwnika, przedstawić listę dostępnych jednostek, ich uzbrojenia, funkcji itp.
- Poradniki do gier przygodowych lub przygodowo-zręcznościowych to przeważnie forma opowiadania, w którym wyjaśnione zostają wszystkie czekające gracza zagadki i problemy.
- Poradniki do gier symulacyjnych przypominają podręczniki pilotażu, prowadzenia samochodu, sterowania łodzi podwodnej etc. - w zależności od przedmiotu symulacji.

12. Zaledwie 137 poradników to chyba żaden powód do chwalenia się?
Większość poradników do gier, które zostały dołączone do Encyklopedii to bardzo obszerne teksty mające nierzadko rozmiar małej lub średniej wielkości książki. Przeczytanie ich wszystkich zajęłoby Ci z pewnością nie mniej niż rok. Nie znamy drugiego tak bogatego archiwum poradników i to nie tylko w Polsce ale i na świecie.

13. Do jakich gier piszecie poradniki i dlaczego nie do wszystkich?
Nie do każdej gry jest sens pisać poradnik. Są gry, w których wszystko zależy od zręczności gracza, a tej żadna publikacja nie nauczy. Są również gry cieszące się znikomym zainteresowaniem i stąd brak potencjalnych czytelników poradnika. Staramy się zaś tworzyć poradniki do wszystkich bardziej znanych i bardziej rozbudowanych gier, jakie się pojawiają na rynku - ze szczególnym uwzględnieniem gier fabularnych, strategicznych i przygodowych.

14. Czy aby skorzystać z Encyklopedii muszę wkładać do CD-ROM'u płyty ją zawierające?
To zależy od wybranych przez Ciebie opcji podczas instalowania Encyklopedii w systemie. Wszelkie opisy encyklopedyczne, recenzje, zapowiedzi, tajne kody oraz pomniejszone screenshoty zawsze zostają skopiowane na Twój twardy dysk i aby uzyskać do nich dostęp, nie musisz niczego już do CD-ROM'u wkładać. Jeśli zaś nie zdecydowałeś się na skopiowanie poradników lub ilustracji do gier w dużym rozmiarze, wówczas zostaniesz poproszony o umieszczenie w napędzie płyty z danymi, ilekroć jej tam nie będzie, a ty będziesz się starał któryś z tych materiałów obejrzeć.

15. Mam już Encyklopedię, lecz mam problemy z jej używaniem, na które nie znajduję odpowiedzi w FAQ. Gdzie ich szukać?
Spróbuj poszukać w instrukcji obsługi znajdującej się w czasopiśmie, a także w dołączonej do Encyklopedii obszernej Pomocy. Jeśli tam również nie znajdziesz odpowiedzi, wówczas pozostaje do Twojej dyspozycji nasz Dział Wsparcia Technicznego: [email protected] i [email protected] oraz telefon: (prefix 12) 66 135 40, od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17.

16. Czy z zawartych w Encyklopedii materiałów mogę korzystać przy budowie własnej strony zajmującej się tematyką gier komputerowych /w moim fanzinie o grach/w sklepie z grami gdzie pracuję (niepotrzebne skreślić)?
Przykro nam, ale niestety nie. Wszystkie zawarte w Encyklopedii materiały - od opisów począwszy, poprzez recenzje, zapowiedzi, poradniki i kody, a na ilustracjach skończywszy - są objęte prawami autorskimi, których wyłącznym właścicielem jest firma GRY-OnLine. Wszelkie dodatkowe wątpliwości powinna rozwiać umowa licencyjna dołączona do Encyklopedii. Znajdziesz ją między innymi podczas instalacji i w Pomocy.

17. Czemu podane przez was tajne kody nie działają?
Gry komputerowe wydawane są w różnych wersjach, w różnych językach, a dodatkowo ukazują się do nich z czasem łatki, które również różnicują poszczególne egzemplarze gry. Dlatego może się zdarzyć, że podane w Encyklopedii kody nie będą działać z którąś z możliwych wersji danej gry. Nie ma na to skutecznego sposobu.

18. W jakiej jakości są screenshoty z gier zawarte w Encyklopedii?
Wszystkie obrazki z gier udostępnione zostały w rozmiarze 640x480 pikseli, jakkolwiek często zostały one zrobione w większych rozdzielczościach i pomniejszone do właściwego Encyklopedii rozmiaru.

19. Czy istnieje jakaś inna encyklopedia gier komputerowych, która zawierałaby porównywalną ilość haseł, opisów, recenzji, zapowiedzi, poradników, ilustracji i jeszcze była wydana w języku polskim?
Nie, nie istnieje. I nie ma szans na to, by powstała bez udziału Gier-OnLine, gdyż żadna redakcja w Polsce nie dysponuje nawet porównywalnym archiwum informacji o grach, gotowym do publikacji.

20. Jakie wymagania sprzętowe ma Encyklopedia Gier?
Procesor: Pentium 166 MHz (zalecany 233 MHz).
Pamięć: 64 MB RAM (zalecane 128 MB RAM).
Karta graficzna: 4 MB (zalecane 8 MB).
CD-ROM: 4x.
System: Windows 98, XP lub 2000.
Czyli praktycznie na każdym obecnie funkcjonującym komputerze jesteś w stanie Encyklopedię uruchomić. Zwłaszcza jeśli ten komputer wciąż służy Ci do grania.

21. Wiele haseł w Encyklopedii powtarza się w wersji angielskiej oraz w polskim tłumaczeniu. Po co?
Dla wygody wyszukiwania interesujących Cię tytułów. Dzięki temu do opisu np. gry "Baldur's Gate" trafisz również przez "Wrota Baldura".

22. Czy powyższe przypadki liczone są podwójnie do sumarycznej liczby opisów?
Oczywiście, że nie! Robimy sobie czasem dowcipy, ale nie takiego kalibru. Encyklopedia zawiera 1868 opisów różnych gier a nie tylko samych haseł.

23. Jak bardzo aktualna jest Encyklopedia Gier 2003?
Jest tak aktualna, jak to tylko możliwe. Wszystkie zawarte w niej opisy i teksty zostały zaczerpnięte z baz danych serwisu Gry-OnLine w dniu, w którym płyty Encyklopedii poszły do tłoczenia.

24. Czy aktualność Encyklopedii Gier będzie się zmniejszać z każdym dniem po jej wydaniu tak, jak to ma miejsce w przypadku klasycznych wydawnictw?
Będziemy dbać o to, by wydana przez nas Encyklopedia była stale aktualizowana. Co pewien czas, ukazywać się będą darmowe upgrade'y do niej, które zawierać będą informacje i dodatkowe materiały o najnowszych grach.

25. Czy upgrade'y Encyklopedii będą również działać z wersją demonstracyjną?
Nie, wersja demonstracyjna nie oferuje takiej możliwości.

26. Czemu odpowiedzi na powyższe pytania są takie poważne? Przecież, gdy ktoś się pyta, co to jest poradnik, to ewidentnie sobie robi jaja.
Tego, kto sobie robi jaja, a kto naprawdę potrzebuje pomocy, nigdy się nie da stwierdzić na pewno. Dość posłuchać przez chwilę obrad sejmu, by zaraz stracić rozeznanie, czy wszyscy posłowie robią sobie jaja, czy raczej wszyscy potrzebują pomocy.

 



copyright © 2000 - 2024 GRY-OnLine S.A.